אספרגר בתפקוד גבוה אצל מבוגרים – איך מתמודדים?

אספרגר בתפקוד גבוה אצל מבוגרים – איך מתמודדים?

במקרים רבים גילוי של בעיית אוטיזם בגיל מבוגר היא הפתעה עצומה. במהלך השנים היו התנהגויות שונות שנראו מוזרות או לא נורמטיביות אך לא בוצע אבחון. בגיל מבוגר עקב בקשה של רופא או איש מקצוע אחר מבצעים את האבחון המקיף והתוצאות אינן קלות.

התמודדות עם אספרגר אצל מבוגרים

מומחים בתחום זה מציעים לאנשים המבוגרים ולסובבים אותם כמה סוגים של טיפולים שמשפרים את איכות חייהם ואת התקשורת שלהם. המגמה היא לשפר את אופן ההתנהגות שלהם כדי שזה יוביל לדרכים חדשות שיסייעו להם ברכישת מיומנויות חברתיות על ידי יצירת קשר חברי, יצירת תוואי דרך קבוע לביצוע הפעולות היום יומיות בסדר זהה והבנה של סיטואציות נורמטיביות בחיים וההתמודדות איתן.

סוגים שונים של טיפולים

  1. טיפול פסיכותרפי – טיפול שעשוי לשפר את היכולת להבעת רגשות, ליצירת קשר חברתי, להבנה מעמיקה של מצבים שונים בחיים, כדי שיפעלו בהן באופן הנכון ואפשרות לפתח שיחה עם גורמים שונים.
  2. טיפול התנהגותי – המטרה היא לעשות כל שניתן כדי לשנות דפוסי התנהגות שהם רק עם עצמו ללא יצירת קשר חברתי. במהלך הטיפול המטפל יחווה כמה חוויות של אופן ההתנהלות הנורמטיבי הכולל שיתופי פעולה עם חברים ובני משפחה, מיומנויות שונות, הבנה של רמזים וביצוע הקשר שלהם לסיטואציות שונות, כדי למצוא לכך פתרון הולם.
  3. טיפול קבוצתי – מפגשים שנוכחים בהם מבוגרים נוספים שגם הם אובחנו כבעלי אספרגר בתפקוד גבוה. כאשר כל אחד מהם ייחשף לעובדה שיש אנשים נוספים במצבו, יהיה לו קל יותר בתפקוד היום יומי.
  4. טיפול גופני – המבוגרים האלו נעים בתנועתיות מדודה ולכן הם זקוקים לחיזוקים על ידי אימונים פיזיים כד לשפר את היכולות הגופניות שלהם. הטיפולים כוללים סוגים שונים של אימונים ספורטיביים כמו משחקי כדור, ריצה, תרגילי הרפיה, משחקי כדור, שיווי משקל, צעידה ועוד.
  5. טיפול תרופתי – אם האדם המבוגר סובל מתחושות של דיכאון וחרדה ויש צורך ליצור אצלו שינוי מהותי לאור העובדה שהוא מתנהג באופן אובססיבי, אפשר לתת לו תרופות ייעודיות למטרה זו כדי להקל עליו.
  6. טיפול קוגניטיבי – הקניית מיומנות בהבנת הדברים מזווית ראייה אחרת תוך התחשבות באדם האחר ולא רק בעצמו. במסגרת זו מבצעים סימולציות ומשחקי תפקידים כדי להבין זאת לעומק, זאת כדי שאדם זה לא יחווה בעיות תפקודיות במסגרת העבודה או במסגרת חברתית.

 

למידע נוסף לחצו כאן.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*