פרוייקט מיוחד ליום האישה הבינלאומי 2023 – נעים להכיר: אורית גוטמן

פרוייקט מיוחד ליום האישה הבינלאומי 2023 – נעים להכיר: אורית גוטמן

לרגל יום האישה הבינלאומי נפגשנו עם אורית גוטמן המתמודדת לראשות המועצה האזורית יואב. הבחירות ביואב הוקדמו והן ייערכו כבר במאי, בשל בחירתה של ראשת המועצה הקודמת לכנסת. גוטמן לא מתרגשת מהעובדה שהיא האישה היחידה שמתמודדת לראשות מול 6 מתמודדים גברים וגם לא מהשחתת שלטי הבחירות שלה על-ידי קיצוניים מחוץ למועצה הפלורליסטית באופייה.

בזמן שבעיריות ובמועצות באזור ובארץ כולה הקמפיינים לבחירות שייערכו באוקטובר עדיין מנומנמים, אצל אורית גוטמן הקמפיין כבר בעיצומו. אורית קוראת לתושבות ותושבי לתמוך בה בזכות הניסיון מבית ובזכות תפיסתה הדוגלת במנהיגות משתפת, כשברקע בולט תת הייצוג של נשים בזירה הפוליטית, כשהבחירות לרשויות המקומיות הן הזדמנות טובה עבור כולנו לשינוי המצב.

5 דקות של היכרות עם אורית גוטמן מספיקות בהחלט כדי להתרשם מהאנרגיות המתפרצות שלה, מהגישה החיובית, מהקסם האישי, מהחיוך המידבק ומהתשוקה והלהט להצליח.

אורית (44) היא תושבת בית ניר, עד לא מזמן היא ניהלה את המרכז הקהילתי יואב וכעת היא נושאת עיניים להנהגת המועצה האזורית שתיבחר את ראש/ראשת המועצה הבאה שלה ב-2 במאי, בבחירות שיתקיימו שם בעקבות התפטרות ראשת המועצה הקודמת ד"ר מטי הרכבי צרפתי שנבחרה לכנסת.

הצלחנו לעצור אותה לשיחה קצרה לרגל יום האישה וגילינו דמות מעניינת ואישה מעוררת השראה.

 

 

איך זה מרגיש להיות מתמודדת אישה יחידה מול 6 גברים?

"גם בבית אני אישה יחידה, כך שאני רגילה", עונה אורית ומחייכת חיוך רחב, "אני מתמודדת לראשות המועצה בדיוק כמו הגברים שבחבורה ואני מאמינה שאבחר, גם כי תושבי המועצה שלנו לא רואים שום הבדל בין גבר לאישה מבחינת יכולות הנהגה וגם כי הם הספיקו להכיר אותי ואת מה שעשיתי בחמש השנים האחרונות כמנהלת המרכז הקהילתי יואב".

 האם הניסיון שלך כמנהלת המרכז הקהילתי של יואב הוא רלוונטי להנהגה של המועצה?

"ניהול של מרכז קהילתי נתפס לפעמים באופן שגוי ככזה שמסתכם בניהול של אירועים וחוגים, אבל זה הרבה מעבר: ניהול המרכז הקהילתי זימן לי היכרות עמוקה עם כל היישובים והתושבים ביואב ועם האתגרים והצרכים השונים של הקהילות. למתנ"ס יש נגיעה בחינוך, בתרבות, ברווחה, בספורט, בתחום הוותיקים, הצעירים, האוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים והיזמים.

אני מכירה את המערכת מבפנים, את התושבות והתושבים, את הצרכים, את החלומות ואת כל מה שאפשר לעשות ביואב, כדי להפוך את הבית האהוב של כולנו לכזה שיודע לשמר את הטוב שבו כמרחב כפרי וחקלאי, אבל גם להתחדש ולשפר את איכות החיים שהוא מעניק לנו כתושבים במועצה אזורית.

מעבר לזה, יש לי השכלה אקדמית שמשלבת ניהול כלכלי עם מדעי ההתנהגות ותמונת עתיד של מועצה מתקדמת בתחומי קהילתיות, נגישות, שירותיות וחדשנות, מועצה שפועלת מתוך הקשבה לתושבים ומנהיגות משתפת".

כשגברים מתמודדים על תפקיד ציבורי, לא שואלים אותם על שילוב חיי משפחה עם קריירה. מותר לשאול אותך בכל זאת את השאלה המתריסה הזו?

"אני שמחה להישאל על זה כי זו ההזדמנות שלי לספר שהזוגיות שבניתי עם שמוליק בן זוגי שוויונית, מעצימה ומאפשרת לכל אחד מאיתנו לממש את עצמו ואת השאיפות שלו. אנחנו מחזקים זה את זו ועושים את הכל ביחד, אם כי בתקופה הזו שמוליק עושה יותר בגלל שאני מאד עסוקה. הכי חשוב זה שאנחנו לא מתחשבנים וגם מלמדים את הבנים שלנו לקחת חלק במטלות. הכי חשוב זה שאנחנו לא מוותרים על זמן איכות זוגי ומשפחתי גם כשהלו"ז צפוף ומטורף".

בשבועות האחרונים שלטי בחירות שלך הושחתו על-ידי קיצוניים על רקע עובדת היותך אישה. מה הרגשת כשזה נודע לך?

"למרות שמהרגע הראשון הייתי בטוחה שהמשחיתים הם לא מהמועצה האזורית יואב, הרגשתי רע מאוד עם התזכורת לכך שבישראל יש מי שרוצים לקחת אותנו לאחור ולהרחיק נשים מהציבוריות וממוקדי ההשפעה. זה לא היה מראה קל לראות את שלטי הבחירות של כל המועמדים הגברים עומדים בשלמותם, בזמן שהשלט מושחת והדמות שלי מושחרת.

כמובן שזה לא גרם לי להיבהל או לסגת, אלא ההיפך. היה לי ברור שלא ננוח עד שנתפוס אותם, תלינו את השלטים שוב ושוב ולבסוף הם נתפסו בשעת מעשה בזכות עירנות ואכפתיות של תושבים. במועצה שלנו אין תקרות זכוכית ואף אחד לא יכפה עלינו תפיסת עולם שזרה לנו ולא מקובלת עלינו בבית שלנו, בוודאי לא בתחום השוויון בין גברים ונשים".

 

 

מאיפה מגיע הדרייב שלך להתמודדות על ראשות המועצה?

"הגענו לבית ניר ולמועצה לפני כעשור והתאהבנו במרחבים, בפסטורליות, באווירה הכפרית, בקהילה המקסימה והאיכותית. אנחנו מאושרים כאן ומגדלים את שלושת הבנים שלנו במקום מדהים מכל הבחינות. יחד עם זה יש את הרצון לקחת את המקום הנפלא הזה קדימה ולשפר את איכות החיים בהיבטים של תשתית, תחבורה, תקשורת, נגישות לשירותי חינוך, בריאות וכמובן קהילה. אני מאמינה שאפשר למצוא את שביל הזהב בין השימור של הטוב הקיים ביואב לבין שיפור של מה שיכול לעבוד טוב יותר עבור כולנו".

מה את מציעה לנשים ששוקלות להתמודד בבחירות הקרובות שייערכו ביתר הרשויות בארץ בחודש אוקטובר?

"הייתי מציעה להן לברר עם עצמן עד כמה השליחות בוערת בהן, להכין את עצמן להפשיל שרוולים ולעבוד קשה מאד מבוקר עד לילה, להקיף את עצמן בסביבה תומכת ומפרגנת, להישאר מחוברות לקרקע ולשטח, לא להתבייש להיעזר והכי חשוב: להתכונן כבר מההתחלה לאתגרים של היום שאחרי. חשוב להתמקד בחזון ובמטרות, כי הניצחון בבחירות הוא רק ההתחלה.

אני עברתי הכשרה לראשות רשויות ומנהיגות בעמותת כ"ן וממליצה לכל אישה שרוצה להתמודד לעבור את ההכשרה הזו, להכיר נשים נוספות, להתייעץ ולפתח קשרים עם מי שעשו את זה קודם".

מהו יום האישה הבינלאומי מבחינתך?

"יום האישה הוא אחד מהמועדים הכי חשובים בשנה ולפעמים התחושה היא שהתקשורת מתמקדת בעיקר בנשים ש"עשו את זה". בעיניי חשוב שלצד סיפורי ההצלחה האלה, שמאד משמעותיים מבחינת ההשראה שהם נותנים לנערות ולנשים, לא נשכח את האלימות נגד נשים שהפכה למכת מדינה, את העובדה שנשים משתכרות פחות מגברים על אותה עבודה, על הקולות שמתגברים לאחרונה להדיר נשים ולצמצם את הנוכחות שלהן רק לתחומי הבית והמשפחה.

אני מאמינה בסולידריות נשית וגאה שאצלנו ביואב נשים איכותיות נמצאות בקדמת הבמה ובתפקידים משמעותיים בקהילה. כך זה צריך להיות בכל מקום ואני מאמינה שהמועצה האזורית יואב בהנהגתי, תמשיך להיות מגדלור, מופת ודוגמה לרשויות וקהילות נוספות בהקשר הזה".

 

אורית גוטמן – כרטיס ביקור

  • תושבת בית ניר.
  • בת 44.
  • נשואה לשמוליק, איש הייטק.
  • אם לשלושה בנים: שחר (15) רני (12) וליאם (5).
  • תואר שני M.B.A במנהל עסקים- פסיכולוגיה עסקית וניהולית.
  • תואר ראשון B.A במדעי ההתנהגות.
  • בוגרת קורס דירקטורים.
  • בוגרת קורס גישור.
  • בוגרת קורס ראשות רשויות בעמותת כ"ן.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*